BASINÇLI HAVA KURUTUCULARI




Basınçlı hava normal atmosferik çevre havasından elde edildiğinden; su buharı durumunda nem içerir. Su miktarı sıcaklıkla değişir. Hava ne kadar sıcaksa; o kadar fazla miktarda su buharı taşıyabilir. Bu nem, kontrol edilmediği taktirde; basınçlı hava tesisatı içinde sıvılaşır ve birçok problem çıkmasına sebep olur. Atmosferden emilen hava içindeki tozlar ve kompresörden katılan yağlama yağı, beraberce, oldukça zarar verici bir macun oluştururlar. Bu macun, contaları etkiler, bozar; havalı el aletlerine zarar verir, kontrol ve ölçme enstrümanlarının yanlış çalışmalarına yol açar. Her ne kadar temizlemek için filtreler kulanılsada kompresör çıkışındaki havada mutlaka az-cok partiküller , yağlar ve nem bulunur. Hava kurutucularına da bu noktada ihtiyaç duyulur. Kurutucular , sıkıştırılan havanın ısınması ve soğuması ile yoğunlaşan ve bu sırada açığa çıkan nemin kurutulması, ve sistemden uzaklaştırılmasını sağlar . Filo gaz soğutmalı hava kurutucularının çalışma prensibine detaylı olarak bakacak olursak, işlem görmemiş basınçlı hava içerdiği nem, toz, yağ nedeniyle kullanılacak alet-ünite ve hava ile çalışan makinalarda korozyon, arızalara ve kapasite kayıplarına neden olur. Bu nedenle basınçlı hava sistemi içinde nemin yoğunlaşmasını önlemek için basınçlı hava sıcaklığının daha önceden düşürülmesi gerekmektedir. Nemli basınçlı hava önce ısı karşılaştırıcısına girer ve burada soğuk(kurumuş) hava vasıtası ile ön soğutması yapılır bu işlem enerji tasarrufu sağlar. Basınçlı havanın soğuması ile buhar halinden sıvı hale dönüşen su hız ve yön değiştirerek su, ayırıcıda havadan ayrılır ve otomatik boşaltma tertibatı yardımı ile dışarı atılır. Nemi alınan soğuk (kurumuş) hava son olarak hava ısı değiştiriciden geçer karşıdan gelen nemli havayı soğuturken kendisi de ısınmış olarak kurutucudan çıkar.